Underbart goda chokladkakor

DSC_1640Får det lov att vara en vegansk och glutenfri kaka full med choklad?

Ärligt talat så trodde jag inte att det skulle gå att byta ut smör, mjöl och vitt socker men ändå få en god kaka. Det visade sig vara helt tokigt av mig att tänka så, så där har jag allt fått ändra mig och jag tänkte därför också passa på att dela med mig av receptet som fick mig att ändra åsikt. Receptet kommer från Zena och jag ska helt klart kolla in hennes blogg för mer vegansk inspiration.DSC_1624

  • 4 msk aquafaba (det vill säga spad från kikärtor)
  • ½ tsk bakpulver
  • ¾ cup kokossocker
  • ⅓ cup kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
  • ½ cup mandelsmör
  • ½ cup hackad choklad (jag använde de mörka chokladknapparna från Odense som är veganska enligt appen vegokoll)

Blanda aquafaba, vaniljsocker  och mandelsmör. Blanda kakao, bakpulver och socker och rör ner i den andra blandningen. Blanda ner chokladen och ställ sedan smeten i kylskåpet i åtminstone en halvtimme.

Sätt ugnen på 175 grader. Klicka ut smeten med hjälp av en sked på en bakplåtspappersklädd plåt och grädda i 9-12 minuter beroende på hur mjuka eller krispiga kakor som önskas. Själv tyckte jag 10 minuter gav perfekt sega kakor.

DSC_1631Jag tog med majoriteten av kakorna till jobbet där de fick ett varmt mottagande men sparade ändå några så att jag hade kvar till en fika hemma. Med en kopp kaffe i kvällssolen satt jag och katterna och njöt av våren, jag med mina kakor och Albus med sitt godis. DSC_1626

Kommentera

